NieuwsAgendaSchoolgids

Zicht op ontwikkeling

Observatie- en volgsystemen

Op ons Integraal Kindcentrum is het essentieel om nauwgezet de ontwikkeling van elke leerling te volgen. Dit doen we door middel van geavanceerde observatie- en volgsystemen die ons in staat stellen om een duidelijk beeld te krijgen van zowel de academische vorderingen als de sociale en emotionele groei van onze kinderen.

Observatiesystemen

Vanaf de eerste schooldag gebruiken onze leerkrachten diverse observatietechnieken om de interacties, het spel en de leerprocessen van kinderen in de klas en tijdens andere activiteiten te documenteren. Deze observaties helpen ons om de sterke punten, interesses en mogelijke uitdagingen van elk kind te identificeren, waardoor we hun leerervaringen kunnen personaliseren en optimaliseren.

Leerlingvolgsystemen

We zetten geavanceerde leerlingvolgsystemen in zoals het Bosos voor de jongste leerlingen en het LVS (Leerlingvolgsysteem) IEP voor de oudere kinderen. Deze systemen bieden waardevolle data over de academische prestaties en ontwikkeling van leerlingen door de tijd heen. Ze stellen ons in staat om de voortgang van individuele leerlingen systematisch bij te houden en tijdig in te grijpen met passende ondersteuningsmaatregelen.

Kindgesprekken en feedback

Een essentieel onderdeel van onze volgsystemen zijn de regelmatige gesprekken die we met de leerlingen voeren. Deze kindgesprekken bieden de kinderen de mogelijkheid om reflecties op hun eigen leren te delen en helpen ons om hun zelfbewustzijn en zelfsturend vermogen te versterken. Deze gesprekken zijn ook cruciaal voor het verzamelen van feedback op ons onderwijs en de impact ervan op de leerling.